NB mixer
Často, když lidé koukají na moje snímky, tak vyjadřují pocit, že by něco chtěli zpracovat trošku jinak. Někdo chce kontrastnější mlhovinu, někdo více potlačené nebo naopak výraznější hvězdy... Prostě nikdy se nelze zavděčit všem. Já sám své snímky tvořím a vystavuji tak, jak se líbí právě mě, a nehodlám na tom nic měnit. Pro šťouraly jsem ale sestavil experimentální webové rozhraní, které se naplní kvalitně zpracovanými polotovary ode mne. Tedy mlhovinami v RGB, HOO, SHO v klasické a zlaté paletě, a hvězdami v RGB a úzkopásmové variantě. Uživatel si pak může namixovat snímek dle své chuti. Nastavovat se dá:
1) gamma korekce u všech 4 vstupních obrazů mlhoviny a 2 obrazů hvězd.
2) mix snímku v pravých barvách (více RGB nebo více HOO-bicolour)
3) mix HST snímku (poměr zlaté vs. klasické palety)
4) vzájemný mix výsledků těch dvou výše uvedených mixů.
5) poměr mixu RGB vs. úzkopásmových hvězd.
6) ve výsledném snímku lze potom upravit intenzitu hvězd, saturaci hvězd, saturaci mlhoviny, a černý a bílý bod.
Mixuje se na straně klienta, tedy v prohlížeči, přes webGL s GPU akcelerací, s obrazy ve velkém rozlišení. Chce to tedy nějakou rozumnou grafickou kartu. Nemusí to být žádný zázrak, i na mé obstarožní Nvidii 1060 to je v pohodě. Na slabších integrovaných GPU už to na slidery reaguje se zpožděním. Na mizerném stroji to občas i spadne :-) Tak mi můžete reportovat výsledky, jak to komu chodí. Zkoušeno na PC v Chrome, Firefoxu, Edge a na MacBooku v Safari. U mě je to OK. Na mobilu a asi ani tabletu to ale nezkoušejte :-)
Schéma níže ukazuje, jak se data mixují a upravují:
Se vstupními obrazy lze provést korekci kontrastu (gamma), obvykle to ale není nutné, ponechte gamma na hodnotě 1, hrát si s kontrastem můžete později.
Nejprve se vytvoří dvojice snímků:
1) snímek v pravých barvách, který je buď více RGB nebo více úzkopásmový (HOO - bicolour)
2) snímek v SHO (Hubble) paletě, a lze navolit jestli výsledek má být více klasické SHO, nebo více jeho zlato-azurová varianta.
Tyto dva snímky mlhoviny se mixují ve třetím kroku do výsledného snímku mlhoviny. Výsledkem je mix dvou v předchozím kroku nastavených snímků v pravých a falešných barvách. Různým poměrem pravých a falešných barev a jejich gamma korekcí se dá dosáhanout zajímavých barevných efektů.
Dále se zkonstruuje snímek hvězdného pole, jako kombinace hvězd nafocených přes RGB a přes úzkopásmové filtry (Ha+OIII). Více úzkopásmový snímek hvězd poskytuje slabší a méně barevné hvězdy. Dále lze ještě korigovat intenzitu a saturaci hvězd. Takto připravený snímek hvězd se sloučí se snímkem mlhoviny. U mlhoviny lze také nastavit její saturaci. U výsledného sloučeného snímku lze ještě nastavit černý a bílý bod, a upravi tak jeho celkový jas (pozadí, světlé části).
Obraz lze zoomovat sliderem Měřítko, nebo kolečkem myši. Posunovat obraz lze pomočí tažení s držením levého tlačítka. Zatržítko Přizpůsobovat oknu udržuje obraz akorát do okna prohlížeče. Je-li aktivované, nelze zoomovat.
Dole je pak seznam přednastavení, která si můžete vyvolat a dále modifikovat.
Časem asi doplním možnost odesílání vašich mixů na server, aby se v tom seznamu zobrazovaly. A také možnost stažení konkrétně nastaveného snímku.