ASTROFOTOGRAFIE

Zpět :: Domů

Obsah


Úvod

Začínáme s astrofotografií  

Vybavení  

Fotografování

Postupy zpracování
   Vyvolání filmu
   Fotografie z minilabu ?
   Digitální zpracování
   Scanování negativu
   
Základní úpravy  
   Kombinace více expozic
   
Tisk fotografií
  

Galerie fotografií

Moje vybavení

O autorovi

Aktualizace a novinky

Odkazy

Kniha návštěv

Hledání

 

LRGB kompozice

Jedná se o postup, kde k získání kvalitního barevného snímku použijeme detailní černobílý snímek (Jas - Luminosity) pořízený na jemnozrnný ČB film či černobílou CCD kamerou, který doplníme o barevná (RGB) data získaná ze snímku na citlivý barevný film, avšak s hrubším zrnem, nebo z obvykle horší barevné kamery, či třech barevných snímků pořízených přes RGB filtry. Začneme tedy tak, že zregistrujeme černobílý a barevný snímek téhož objektu, ale vzájemně snímky nesložíme.

Zde uvádím jako příklad výřez ze snímků galaxie NGC4565. První snímek, (viz níže) je focen na černobílý hypersenzibilizovaný film Kodak Tri-X jehož citlivost byla minimálně 1200ASA a doba expozice pouhých 15 minut. Snímek vykazuje po vhodném zpracování celkem jemné zrno a vysoký kontrast.


Druhý ze snímků je fotografovaný na barevný negativní Kodak Supra 400 časem 45 min. Citlivost je viditelně nižší a zrnitost dost velká (jedná se o neupravený scan)

Kompozici začneme tím, že v Photoshopu otevřeme barevný snímek. Nejprve pomocí manipulace s úrovněmi či křivkami docílíme rozumně tmavé oblohy, a následně snímek mírně rozostříme (Gausovské rozostření, poloměr tak 1.3 - 2 body). Výsledek by měl nyní vypadat nějak takto:

Nyní otevřeme černobílý snímek a zkopírujeme ho do schránky a vložíme jako vrstvu přes barevný snímek. Režim vrstvy změníme na Světlost (Luminosity). Na závěr si ještě můžeme pohrát s úrovněmi jasu jednotlivých vrstev. Pro barevná data je obvykle vhodnější scan z diapozitivu, protože lze posoudit dobře věrnost barev, narozdíl od negativu, kde výsledek dost záleží na nastavení způsobu převodu negativ -> pozitiv. Zde je výsledný snímek.

Pro úspěch celé akce je třeba jisté zkušenosti a mít snímky vyfoceny stejnou optikou, se stejně orientovanými případnými difrakčními obrazci od držáků zrcátka, a přibližně se stejným dosahem. Odměnou za tu námahu jsou pěkně kontrastní snímky s nižším šumem, než by se získaly pouze z jednoho či dvou snímků na barevný film.

Zpět


(c)1999-2012 Martin Myslivec          

NAVRCHOLU.cz