l
ASTROFOTOGRAFIE Úvod Vybavení |
Vybavení pro astrofotografii V předchozí kapitole jste jistě narazili na mnoho věcí, které byly vysvětleny jen velmi stručně či vůbec. Tato kapitola by měla vše uvést na pravou míru a po jejím přečtení již budete mít v mnoha otázkách jasno. V každé z podkapitol budou postupně probrány jednotlivé druhy vybavení a nároky na ně, které se obvykle liší podle metody použité k fotografování. Na několika místech jsou uvedeny též praktické rady, vycházející z mých zkušeností. Neberte je však jako dogma, ale pouze jako přibližné vodítko jak začít. Postupem času si vytvoříte vlastní souhrn zkušeností platný pro vaše konkrétní vybavení se kterým pozorujete a fotografujete. Jak již bylo řečeno v minulé kapitole, v žádném případě nelze použít moderní kompaktní automatické fotoaparáty, u kterých nejde automatika vypnout a ovládat vše manuálně. Další podmínkou je možnost odmontovat objektiv a vlastní tělo fotoaparátu připojit na dalekohled. Tyto dvě nutné podmínky splňuje pouze klasická zrcadlovka (SLR = Single Lens Reflex), obvykle na kinofilm formátu 24x36mm, nebo v poslední době také digitální zrcadovka (DSLR). Při výběru fotoaparátu je nutno dbát na tyto zásady:
Funkce, které u fotoaparátu nebudete potřebovat:
Digitální
fotoaparáty Je však jedna oblast, kde je využití i jednodušších digitálních fotoaparátů výhodné: Fotografie Měsíce, Slunce a jasnějších planet. Zde je velkou výhodou, že lze ihned posoudit vzniklý záběr a udělat případné korekce. Lze přitom použít i kompaktních fotoaparátů bez výměnné optiky, v tzv. afokální konfiguraci. Funguje to tak, že v dalekohledu ponecháme okulár a zaostříme dalekohled na nekonečno (tj. na daný objekt). Svazek vystupující z okuláru je rovnoběžný, takže stačí přiložit objektiv fotoaparátu k okuláru. Pokud je dost světla (Slunce přes filtr, Měsíc) lze zaostřit automaticky. Pokud ne (planety), je nutno zaostřit manuálně na nekonečno a exponovat časem, který je třeba vyzkoušet. Většinou to funguje po nalezení vhodné konfigurace velmi dobře. Já sám používám takto Olympus Camedia C2500L, se kterým se dají dělat krásné snímky Slunce, Měsíce i některých planet. Dnes existuje velké množství černobílých i barevných filmů přičemž se výrobci předhánějí v kvalitě podání barev i dosažení co nejjemnějšího zrna. Neustále se vyvíjejí nové emulze, které jsou dnes již velmi dokonalé a za standardních i zhoršených světelných podmínek odvádějí vynikající práci. Astronomická fotografie je ovšem naprosto jiná kapitola, protože při ní panují takové podmínky, se kterými výrobce fotografické emulze nepočítá. Problémy činí především následující fakta:
Vezmeme-li tyto fakta v úvahu, měl by film mít následující vlastnosti:
Většina filmů navíc trpí při expozicích delších než několik sekund efektem anglicky nazývaným reciprocity-failure nebo také jinak Schwarzschildův jev. Při běžném fotografování za rozumných světelných podmínek se každý film chová tak, že zavřeme-li více clonu a v poměru prodloužíme expozici, dostaneme stejný výsledek. Toto platí podle kvality filmu až do expozičních časů okolo jednotek sekund. Při delších expozičních časech však již většina filmů trpí efektem snižování citlivosti, takže se např. nelze spolehnout na fakt, že prodloužíme-li expozici, ze 20minut na 1 hodinu zachytím i třikrát slabší objekty. U obzvlášť špatných filmů se může stát i to, že po deseti minutách již nejsou schopny dále akumulovat světlo a zachytit tak velmi slabé objekty. Existuje metoda, jíž se tento jev dá odstranit nebo výrazně potlačit. Nazývá se Hypersenzibilizace filmu a provádí se tak, že se neexponovaný film po určitou dobu při určité teplotě zahřívá ve směsi dusíku a vodíku. Poté se vyjme a exponuje. Tento proces odstraní z emulze vlhkost a škodlivé příměsi, které způsobují již zmiňovanou vadu filmu. Ovšem film po vyjmutí ze směsi nabyté vlastnosti zase poměrně rychle ztrácí, takže ho lze prakticky použít pouze jednu noc po hypersenzibilizaci. Navíc je to metoda poměrně náročná na vybavení. Existuje však několik filmů, které dávají velmi dobré výsledky i bez hypersenzibilizace (a s ní jestě lepší) V současné době se jako nejlepší jeví tyto filmy (barevné negativní):
Vhodné filmy inverzní (diapozitivy):
Filmy, kterým se je třeba vyhnout:
Všeobeně platí zásada, že je třeba kupovat filmy ve specializované prodejně, a to spíše dražší typy pro profesionální fotografii. Mají jemnější zrno a poznají se podle toho, že stojí obvykle více než běžné "konzumní" filmy. Většina filmů, které lze koupit v samoobsluhách a supermarketech, a také ve většině malých minilabů, do této kategorie nespadá. Hledejte specializované obchody s fotomateriály a nechte si poradit, ukázat křivky spektrálních citlivostí (lze je též nalézt na Internetu na stránkách výrobců filmů), viz následující příklad: Na něm vidíte křivky citlivosti jednotlivých vrstev emulze v závislosti na vlnové délce záření. Pro fotografii většiny emisních mlhovin je důležitá citlivost na vlnové délky okolo 656nm. Na této vlnové délce by měla mít citlivost vrstvy která reaguje na červenou barvu (cyan forming layer) své maximum, jak tomu je na obrázku (případ původního Kodak Royal Gold 400), nebo by maximum mělo být blízko této vlnové délky. Vše, co bylo až dosud napsáno, platí pro fotografování deep-sky objektů, kde jde o dlouhé expozice. Naprosto odlišnou kapitolou je fotografování Slunce, Měsíce a planet. Zde je nutno používat jemnozrnné materiály (citlivost obvykle do 100 ASA) a není třeba brát ohled na citlivost pro různé vlnové délky, neboť spektra těchto objektů jsou spojitá. Černobílé filmy Pro začátek jsou naprosto postačující české filmy Fomapan. Film s citlivostí 400 ASA je nejvhodnější. Velikost zrna je ještě vyhovující a citlivost postačí pro širokoúhlé fotografování oblohy, fotografování teleobjektivem i fotografii v primárním ohnisku. Nejsou však příliš vhodné pro fotografii emisních mlhovin (a to je většina mlhovin na obloze), protože nemají dostatečnou citlivost pro vlnovou délku 656nm a velkou ztrátu citlivosti při dlouhých expozicích. Obdobně jsou na tom bohužel s citlivostí v této oblasti spektra i jinak vynikající (a také dražší) filmy ILFORD. Zatím se zdá, že pro účely fotografování emisních objektů je jediným komerčně dostupným kinofilmem Kodak Technical Pan 2415, který ještě navíc musí být pro dlouhé expozice hypersenzibilizován. Je však třeba říci, že právě s použitím tohoto černobílého filmu a barevných filtrů lze dosáhnout naprosté špičky v barevné fotografii vesmírných objektů. Provádí se to tak, že se objekt vyfotografuje třikrát, přes červený, zelený a modrý filtr. Tři takto získané snímky se potom složí v jeden barevný. Postup je však dosti komplikovaný a skutečně profesionálně ho zvládá jen hrstka astronomů-amatérů. Tento film se však v roce 2005 přestal vyrábět, a prakticky již nelze sehnat. Skončila tak jedna z legend astrofotografie, která měla značný podíl na špičkových snímcích předních astrofotografů v období érý fotografování na film. I pokud však hodláte fotit barevně, bude se vám černobílý film hodit. Lze s ním totiž velice levně a rychle ověřit kvalitu seřízení montáže a optiky, než budete fotografovat v primárním ohnisku na drahý barevný film. Stačí si pouze vyfotografovat náhodně několik míst oblohy v různých deklinacích a lupou si prohlédnout vyvolané negativy. Ihned poznáte, jak jste na tom se stavem montáže, optiky a uměním pointovat. Nejsou-li obrazy hvězd přesně kruhové, je něco v nepořádku. Blíže se o tom dozvíte v kapitole o vlastním fotografování. Změna situace u filmů KODAK, přidáno k datu 2/2003 Kodak změnil složení emulze a její spektrální citlivost u negativních filmů Kodak Royal Gold (to je již déle) a Kodak Supra (koncem loňského roku). Změna se týká snížení citlivosti na červeném konci spektra, a to natolik, že filmy jsou nepoužitelné pro fotografování emisních mlhovin s převahou emise vodíku na čáře H-alfa. Porovnání v praxi u Kodak Royal Goldu lze vidět např. zde, a stejné to bude nyní i s Kodakem Supra. Citlivost na modrý konec spektra zůstává excelentní i nadále, takže na reflexní mlhoviny ho lze používat. Taktéž u fotografování galaxií a hvězdokup by neměly vzniknout větší problémy. V současné době se tedy zdá, že pro fotografii emisních mlhovin s převahou emise v H-alfa neexistuje vhodný negativní film a vše směřuje k použití filmů inverzních (Kodak nebo Fuji, viz výše). Základní objektiv k
fotoaparátu Teleobjektivy Při rozhodování o ohniskové vzdálenosti je třeba vzít v potaz hlavně způsob, jakým kompenzujete rotaci země. Máte-li pouze nějaké jednoduché zařízení které natáčí fotoaparát (různé hodinové pohony, pákové mechanismy, zpřevodované motorky atd...) bez možnosti pointace na hvězdu pomocí dalekohledu, nepořizujte si objektiv o ohniskovou vzdáleností větší než cca. 200mm. Nedokázali byste totiž udržet obrazy hvězd bodové. Jedněmi z dobrých zrcadlových objektivů jsou ruské objektivy RUBINAR. Obzvláště typ s ohniskovou vzdáleností 500mm a světelností 5.6 je dobrou volbou. Jedná se o zrcadlo-čočkovou soustavu s pěti elementy (dva zrcadlové a tři čočkové). Objektiv má velmi ploché obrazové pole zaručující bodové obrazy hvězd i v okraji kinofilmového formátu. Má nepatrnou chromatickou vadu, projevující se v červené barvě jako načervenalé kroužky okolo jasných hvězd s větším podílem červené barvy ve spektru.Vada však opravdu není příliš znatelná. Objektivy se dají pořídit ve fotografických bazarech za cenu okolo 5000-6000 Kč. (Bude ale třeba zřejmě zajet do Prahy nebo Brna) Jde o dobrou investici, protože s takovýmto objektivem se po získání praxe nechají dělat krásné snímky vesmírných objektů. Navíc ho lze po doplnění okulárem použít jako perfektně skladný dalekohled (viz. obrázek) odpovídající dalekohledu s ohniskovou délkou 0.5m a průměrem objektivu cca 8 cm. Objektiv je při ohniskové vzdálenosti 0.5m dlouhý pouze 13cm a průměr má asi 11cm !!! Existuje také Rubinar s ohniskovou vzdáleností 1 metr, ale se světelností pouze 10, což už vyžaduje poměrně dlouhé expozice. Navíc pro takovouto ohniskovou vzdálenost je třeba precizní montáže a zvládnutí pointace v naprosto stejné kvalitě jako pro fotografii v primárním ohnisku. Další ruské objektivy MTO (různé typy) jsou také poměrně rozšířené mezi astronomy-amatéry, dle mě známých faktů jsou poněkud horší kvality než Rubinary, ale pro fotografii obvykle také vyhoví. Můžete samozřejmě použít jakýkoli teleobjektiv, na který v obchodech narazíte, ovšem cena nového teleobjektivu s takovouto ohniskovou vzdáleností může být velmi vysoká. vyplatí se proto obejít spíše bazary. Dobrou službu vám totiž udělá i taková optika, která má např. nefunkční clonu - tu stejně nebudete u teleobjektivu potřebovat. V případě, že budete fotografovat pomocí digitálního fotoaparátu (DSLR) nebo CCD, je většina starších objektivů klasické konstrukce (Pentacony, Sonnary, Tessary a podobně) obvykle nepoužitelná díky nízkému rozlišení. Ani Rubinar není pro tyto potřeby žádná sláva, a vše směřuje k použití buď kvalitních fotografických objektivů moderních konstrukcí (Canon EF, raději L řada, Nikkory, Dražší Sigmy (APO) a podobně) nebo malého kvalitného refraktoru (APO, případně světelné ED objektivy) Doporučuji pročíst před nákupem recenze, prostudovat charakteristiky, a nejlépe je, můžete-li si objektiv před zakoupením vyzkoušet. Dalekohledy pro astrofotografii Pokud již máte perfektně zvládnutou fotografii teleobjektivem namontovaným souběžně s dalekohledem, začnete uvažovat o fotografování vlastním dalekohledem. Veškerá problematika je závislá na typu dalekohledu který vlastníte. Takovým prvním důležitým parametrem je světelnost dalekohledu. Ta by neměla být menší než 1:8, což znamená pro dalekohled o ohniskové vzdálenosti 1m průměr objektivu 12-13 cm. Je přitom jedno, jedná-li se o refraktor nebo reflektor. Dalším faktem který ovlivňuje jeho vhodnost je způsob připevnění fotoaparátu. Průměr okulárového výtahu totiž musí být stejný nebo větší než průměr závitu či bajonetu na těle fotoaparátu. Jinak dojde k tzv. vinětaci obrazového pole (okraje filmového políčka budou exponovány méně nebo vůbec). Pokud tedy máte okulárový výtah o malém průměru (třeba pro okulár 0.8 nebo 1.25 palce), zvažte mezi možností výroby nějakého vlastního mechanismu připojení fotoaparátu nebo nákupem či výrobou dalekohledu vhodného pro fotografování. Pro vaši snadnou orientaci uvedu pro každý z obvyklých typů dalekohledů jejich vhodnost: Čočkové refraktory: Zrcadlové dalekohledy
Newtonova typu: Dalším problémem při použití reflektoru (obzvláště stavěného svépomocí) je kolimace optiky. Pro účely fotografie je však nutné mít optiku seřízenu tak, že svazek paprsků dopadajících na zrcadlo, optická osa hlavního zrcadla, pomocného zrcadla a fotoaparátu musí být totožné. Jinak se projeví výrazná koma. Kolimaci lze provést buď pomocí laserového kolimátoru (velmi přesné), nebo, pokud jej nemáte alespoň postupem uvedeným např. zde. Jedním z posledních problémů je možnost pohybu zrcadla během expozice. Zrcadlo je totiž uloženo na třech či více bodech v držáku zrcadla, přičemž obvykle není uloženo úplně těsně, aby teplotní roztažnost zrcadla nezpůsobovala deformaci a tím zhoršení obrazu. To má za následek možnost nepatrného pohybu zrcadla v průběhu pozorování. Navíc díky poměrně velké váze zrcadla může při změně polohy dalekohledu docházet k mírným deformacím tubusu a tím i vzájemné polohy filmu oproti zrcadlu. Tato fakta způsobují, že k pointaci nelze obvykle použít pomocný pointační dalekohled, ale pouze mimosový hledáček (off-axis guider), který před dopadem svazku paprsků na film z něj část paprsků malým zrcátkem vybere a odrazí do pointačního okuláru. Bez tohoto příslušenství lze Newtonovým či obecně vzato každým zrcadlovým dalekohledem fotografovat jen velmi těžko či spíše vůbec, případně pouze kratší expozice několik minut. Já po několika úpravách nemám problémy s pointací newtona pomocí refraktoru pro expoziční dobu do 10 minut pomocí DSLR Canon EOS 300D, ale na hodinové expozice na film je to nereálné. Mimoosový hledáček lze buď zakoupit nebo při troše zručnosti vyrobit. Popsán bude níže. Z cenového hlediska jsou Newtony asi to nejlepší, co se dá sehnat. Ceny hotových dalekohledů (myšlena celá optická sestava včetně tubusu a okulárového výtahu) jsou ve srovnání se refraktory daleko příznivější. Takový zrcadlový dalekohled s průměrem zrcadla 200mm a ohniskovou vzdáleností okolo jednoho metru lze pořídit v rozmezí okolo 10 000 - 20 000 Kč. Cena potřebného komakorektoru se pohybuje mezi 3-10 000. Pokud si troufáte na stavbu a jste na to dobře vybaveni, lze samotnou optiku (primární zrcadlo a sekundární zrcátko) pořídit do 10 000 Kč. Dále počítejte zhruba 2 000-10 000 Kč (dle typu a značky) za každý okulár (samozřejmě že se dá pořídit i levněji, ale již na úkor kvality). Zbytek je již obvykle cenově zanedbatelný, mnohdy stačí to, co "dílna dá". Mám však jednu radu: pracujte přesně a nedělejte při stavbě kompromisy. Ty se při pozorováníobvykle snesou, ale při fotografování se velmi vymstí každá vůle, nedostatečná tuhost či nepřesnost. Složitější zrcadlové
dalekohledy (Schmidt Cassegrain, Maksutov Cassegrain a
podobné) Ceny těchto dalekohledů se pohybují u různých výrobců ve velmi širokém rozmezí a jsou někde mezi cenami Newtonů a refraktorů. Obvykle se prodávají jako komplet s na míru dělanou montáží, jejím řízením a spoustou dalšího příslušenství. Dát nějakou radu při nákupu je velice obtížné. Investice je to vždy značná, a tak se vyplatí vsadit na ověřenou značku a raději si připlatit, než "vyhodit oknem" pár desítek tisíc za dalekohled, který nesplní očekávání. Možná vám při rozhodování pomůže i tento článek od Pavla Cagaše ze Zlínské hvězdárny. Zde platí pravidlo, čím tužší a těžší, tím lépe. Pomineme-li použití pevných stativů pro širokoúhlou fotografii bez kompenzace rotace Země a různých podomácku vyrobených zařízení pro natáčení fotoaparátu s širokoúhlým objektivem, budeme vždy (počínaje od fotografování teleobjektivem) potřebovat opravdovou ekvatoreální (paralaktickou) montáž. V našich zeměpisných oblastech lze využít vpodstatě dva typy: vidlicovou montáž nebo německou montáž. Velmi oblíbené a jednoduché azimutální Dobsonovy montáže, kterými je vybavena většina amatérských zrcadlových dalekohledů jsou bohužel pro fotografování nevhodné, protože pohyb v obou osách by musel být nerovnoměrný v závislosti na souřadnicích objektu a na čase pozorování. To znamená, že vyžadují elektronický řídící systém. Navíc by musely mít fotoaparát připojený přes člen eliminující rotaci zorného pole (tzv. field derotator). Obojí je velmi drahé a komplikované, takže se to vyplatí pouze jenom pokud vlastníte opravdu velký dalekohled pevně zabudovaný např. na zahradě v domečku s kopulí nebo posuvnou střechou. Existuje ale možnost vyrobit pod dobsonovu montáž tzv paralaktickou (někdy též zvanou Poncetovu) plošinu, která umožní i s dalekohledem na dobsonově montáži fotografovat. Německá montáž se hodí pro všechny refraktory a menší Newtonovy dalekohledy. Nevýhodou je nutnost protizávaží, které zvyšuje hmotnost celé sestavy. Další drobnou nevýhodou je nutnost tzv. přeložení dalekohledu, pokud pozorujeme objekt v době okolo jeho kulminace. Poměrně brzy po jeho průchodu meridiánem nám totiž začne v některých polohách dalekohledu vadit stativ nebo sloup, takže musíme dalekohled otočit o 180 stupňů v obou osách, abychom mohli pozorovat dále. Není proto radno na takovéto montáži začínat dlouhou expozici objektu před jeho průchodem meridiánem, neboť se může stát, že se dalekohled zarazí o stativ (a to obvykle několik minut před plánovaným ukončením expozice) a snímek se znehodnotí. Pro větší dalekohledy, obzvláště typu Schmidt nebo Maksutov Cassegrain, a kratší velmi světelné Newtonovy dalekohledy se hodí spíše montáž vidlicová. Narozdíl od německé není třeba přeložení dalekohledu a navíc odpadá nutnost protizávaží, takže celá sestava vychází obvykle lehčí. Nelze ji však použít pro dlouhé dalekohledy, protože by i vidlice musla být dosti dlouhá a neměla by dostatečnou tuhost. Pokud to myslíte s fotografií vážně a chcete být ušetřeni rozhořčení z montáže chvějící se při každém závanu větru či lehkém doteku dalekohledu, nešetřete na ní. Mějte na paměti, že i s nepříliš dobrým dalekohledem na kvalitní montáži uděláte celkem dobré fotografie. Naopak i se špičkovým dalekohledem na montáži špatné nebo poddimenzované neuděláte fotografie žádné. Montáže dodávané k dalekohledům, které koupíte například v prodejnách FOMEI či v mnohých nákupních centrech ve většině případů nároky na fotografii zdaleka nesplňují (je to škoda, protože vlastní dalekohled bývá téměř vždy vyhovující). Výrobce k tomu samozřejmě vede cenová politika. Dalekohled s takovou montáží by byl neúměrně drahý a pro ty, kteří jenom pozorují by to byl zbytečný luxus. Cesty ke kvalitní montáži jsou tedy dvě. Buď si ji koupit ve specializované prodejně, nebo si montáž udělat (pokud na to máte vybavení), a nebo nechat udělat (máte-li nějakého známého který to udělá levněji). Nechat si udělat celou montáž firmou na zakázku nedoporučuji, neboť při stávajících cenách zakázkových prací by vás vyšla dražší než koupená (moje zkušenost z úprav koupené montáže a stavby dalekohledu). Hodláte-li fotografovat pouze teleobjektivem, lze pro začátek pořídit montáž jenom s pohonem polární osy, s tím, že korekce v deklinaci budete provádět ručně, pomocí bowdenu připojeného na šnek deklinačního převodu. Sám jsem to takto dlouhou dobu praktikoval a funguje to velmi dobře, i když je to poměrně pracné a náročné na trpělivost. Pokud však budete fotografovat v primárním ohnisku, je velice vhodné mít motorový pohon i na deklinační ose a jemné pohyby v obou směrech ovládat pomocí čtyř tlačítek či pákového ovladače (joysticku). Velmi se tím zvýší komfort ovládání a zvýší se úspěšnost fotografování, protože vám ubyde mnoho chybně pointovaných snímků. Vrcholem techniky pro pointování je tzv. CCD Autoguider, který zasunete místo pointačního okuláru. Ten potom periodicky snímá polohu pointační hvězdy pomocí CCD čipu a vydává povely korekčním pohonům, které udržují polohu montáže naprosto přesně. Zde však je nutno použít velmi precizní montáž bez vůlí. Ta navíc musí umožňovat připojení konkrétního typu autoguideru, i když ve většině případů lze udělat vhodné rozhraní, které to umožní. Cena slušného autoguideru (např. od firmy MEADE či SBIG) se pohybuje okolo 30 000 Kč, a navíc práce s ním je kapitola sama pro sebe, neboť se nejedná až o tak jednoduchý problém, jak to na první pohled vypadá. Existuje však ještě jedna levnější možnost autopointování, pokud již vlastníte notebook. Z citlivé a relativně levné WEBkamery či malé průmyslové kamery lze posavit cenově přijatelný a přitom velmi dobře funkční autopointer. Bližší údaje lze nalézt na této stránce. Shrnutí na závěr Dalším vodítkem může být celková hmotnost a robustnost montáže. Pokud se jedná např. o montáž pro zrcadlový dalekohled o ohniskové vzdálenosti 1m s průměrem zrcadla 20cm a váze dalekohledu cca. 7 kg, měla by odpovídající montáž vypadat minimálně takto: - Ozubená kola polární a
deklinační osy s průměrem alespoň 8cm Pokud se chystáte na výrobu vlastní montáže, uvědomte si, že kritickým prvkem je obvykle šnekové soukolí polární osy, které musí být vyrobeno velice přesně, bez vůlí a s vysokou tolerancí, aby byla minimalizována tzv. periodická chyba. Právě ta určuje, jak často a o kolik budete muset při pointování provádět korekce v rektascenzi. Dalším kritickým faktorem je volba ložisek a zajištění kolmosti polární a deklinační osy. Též tuhost celé soustavy musí být odpovídající váze dalekohledu a příslušenství na něm upevněném. V případě německé montáže se hmotnost zdvojnásobí díky protizávaží. Další kapitolou ve stavbě montáže jsou vlastní pohony a elektronika pro jejich řízení. Z toto všeho je vidět, že do stavby montáže se lze pustit jenom za předpokladu, že máte dostatečné znalosti z oblasti konstrukce, elektroniky a také že máte možnosti minimálně přesného frézování, soustružení a svařování. Přes všechny tyto problémy lze i vlastními silami postavit montáž vhodnou pro fotografování. Poslední a asi nejschůdnější řešení je zakoupení takové montáže která vyhoví z hlediska tuhosti a přesnosti, přičemž si ji vlastními silami doplníte o řízené pohony obou os a dostatečně tuhý stativ, nebo si vybudujete např. na zahradě permanentní sloup, na který ji budete umisťovat. Drátěná spoušť Pointační okulár Typů se vyrábí mnoho. Dle mého názoru nejlepším typem je okulár s osvětleným dvojitým křížem. Dvě dvojice vzájemně kolmých rysek tvoří uprostřed okuláru čtvereček, ve kterém udržujeme hvězdu, pokud není třeba velké přesnosti pointace. Pokud ano, vybereme si jeden ze čtyř průsečíků rysek a hvězdu udržujeme přesně v něm. Osvětlení je obvykle červené barvy, aby nerušilo adaptaci oka na tmu. Lepší typy mají regulaci intenzity osvětlení nebo možnost blikání. Tuto možnost velmi doporučuji, neboť občas se okolo fotografovaného objektu vyskytují pouze slabé hvězdy, které jsou v pointačním okuláru bez možnosti stažení jasu na minimum viditelné velmi špatně či vůbec. Obzvláště užitečná je tato funkce při užití mimoosového hledáčku. Při této metodě pointování je někdy nalezení vhodné jasné hvězdy k pointaci docela potíž. Napájení pointačního okuláru je buď pomocí vložených baterií, nebo pomocí kabelu. Mě osobně připadá typ s bateriemi pohodlnější, lépe se s ním manipuluje a kabel nepřekáží. Výdrž baterie je díky malé spotřebě až několik desítek hodin provozu. Je však třeba vždy mít náhradní baterie, protože obvykle dojdou v průběhu pozorování. Rozumná ohnisková vzdálenost pointačního okuláru bývá v rozmezí cca. 8 - 15mm. V případě potřeby přesnější pointace lze zvětšení zvýšit předřazením tzv. Barlow členu. Mimoosový hledáček
(Off-axis guider) Pointační dalekohled Pointační dalekohled by měl mít větší nebo alespoň srovnatelnou ohniskovou vzdálenost jako dalekohled, kterým fotografujete. Pokud tomu tak není, lze k jejímu prodloužení použít vhodný Barlow člen, nebo alespoň použít okulár s velkým zvětšením. Světelnost pointačního dalekohledu může být nižší a plně vyhoví pouze achromatický refraktor. Laserový
kolimátor Laserový kolimátor je obvykle ve tvaru válečku se stejným průměrem jako okulár. Z jeho čelní strany vyzařuje rovnoběžný laserový svazek o malém výkonu. Přesto se nedoporučuje se do něj přímo dívat či s ním mířit do oka sobě nebo někomu jinému. Na obrázku je kolimátor vlastní konstrukce, vyrobený z polovodičové laserové diody, jejíž záření je kolimováno do úzkého rovnoběžného svazku (průměr cca. 2mm) pomocí čočky z vyřazené CD-ROM mechaniky. V krabičce jsou dvě tužkové baterie a plošný spoj s regulátorem proudu pro diodu. Na krabičce je přišroubovaný fotografický mezikroužek, ve kterém je uchycena dioda s optikou. Na mezikroužek je našroubován další válcový kus, který má průměr 50mm pro upnutí do příruby okulárového výtahu mého dalekohledu. Pokud si netroufáte na stavbu elektroniky a optiky do kolimátoru, můžete se stejným výsledkem použít laserové ukazovátko za pár stovek, nebo nějaký modul laserové diody z optikou za obdobnou cenu. Postup při kolimaci Newtonova zrcadlového dalekohledu je následující: Kolimátor vložíme místo okuláru a zapneme ho. Pomocí naklánění sekundárního zrcátka zaměříme svazek tak, aby dopadal na střed primárního zrcadla. Ten můžeme mít na zrcadle vyznačen drobnou tečkou např. černým fixem (ta nemá na nic vliv, neboť tato část zrcadla je stejně zastíněna sekundárním zrcátkem). Ještě vhodnější je na zrcadlo nalepit vyseknutý terčík z černé fólie o průměru tak do 1 cm, který má ve svém středu vyseknutý malinký otvor 1-2 mm. Potom pomocí stavěcích šroubů hlavní zrcadlo nakláníme tak, až se odražený svazek po dalším odrazu od sekundárního zrcátka trefí přesně do čela laserového kolimátor, odkud původně vychází. Potom zrcadla v této poloze opět zajistíme proti pohybu a tím je kolimace hotova. Na základě dotazů několika stavitelů kolimátoru přikládám pár dalších tipů: Prvním z nich je vlastní seřízení kolimátoru, aby svazek z něj vystupující byl totožný s osou okulárového výtahu. To lze udělat následujícím trikem. Na jeden konec rovné pracovní desky (např. na kuchyňské lince) si připevníte nastojato kousek kartonu a namalujete na něj vodorovnou čáru ve výšce poloviny průměru kolimátoru od povrchu desky. Na druhém konci desky pak válejte zapnutý kolimátor a seřizujte polohu laserové LED s optikou tak, až červený bod při jakékoli poloze kolimátoru dopadá stále na čáru. Čím je delší vzdálenost mezi kolimátorem a kartonem s čárou, tím je metoda citlivější. Naprosto vyhovující se mi zdá už při 2 metrech (pro kolimaci dalekohledu s ohniskovou vzdáleností okolo 1m) Druhým častým problémem je to, že po správném seřízení optiky kolimátorem není při pohledu do okulárového výtahu obraz zrcadla, sekundárního zrcátka, jeho držáků a okraje tubusu soustředný. Kolimátor Vám zajistí totiž pouze to, že paprsek odražený od středu primárního zrcadla prochází osou okulárového výtahu a tudíž je střed obrazového pole ve středu okuláru či filmu a tedy je v tomto místě i nejkvalitnější obraz bez komy. Pokud byste Vámi takto seřízený dalekohled použili k pozorování, zjistíte, že obraz je skutečně kvalitní, bez komy. Ovšem vadí fakt, že část plochy zrcadla je zastíněna okrajem tubusu a navíc tubus dalekohledu míří trošku jinam, než kde skutečně leží pozorovaný objekt. V takovémto případě je navině téměř jistě to, že okulárový výtah není přesně kolmý (ve vertikálním popřídě i horizontálním směru, či spíše v obou) na osu tubusu. Viz obrázek. To je dáno chybou při výrobě. Při amatérské výrobě se to totiž velmi špatně uhlídá. Vy pak samozřejmě seřídíte optiku v tubusu tak, aby se paprsek, který z kolimátoru tudíž vychází šikmo do kolimátoru zase šikmo vracel. Optické seřízení je tedy vpořádku, ovšem celá soustava "primární zrcadlo, sekundární zrcátko, kolimátor" je v tubusu našikmo tak, jak je našikmo okulárový výtah. Důkazem, že to tak je, může být to, že po úspěšné kolimaci Vám nedopadá paprsek i na střed sekundárního zrcátka ale trochu vedle (viz obrázek). Zkuste si vyznačit malou tečku, nebo nalepit kousek folie (menší než je průměr svazku) i na střed sekundárního zrcátka. Pokud se Vám nepodaří seřídit optiku tak, aby svazek procházel středy obou zrcadel, máte nakřivo ten výtah. Podotýkám, že amatérsky vyrobit tubus tak, aby parsek opravdu procházel oběma středy, je téměř nemožné. Mě prochází paprsek na sekundáru asi 2mm od středu a už jsem to tak nechal. Takováto chyba nevadí a obrazec sekundárního zrcátka a držáků mám při pohledu do okuláru souměrný. Podotýkám, že na kvalitu obrazu nemá to, jestli se paprsek odráží od sekundáru v jeho středu vliv. Má to ovšem vliv na ztrátu části svazku paprsků a tudíž při fotografování na větší vinětaci (zastínění) obrazového pole při jedné straně. Předchozí :: Domů :: Další :: Obsah (c)1999-2012 Martin Myslivec |